Instituție de plată
Raportări contabile şi prudenţiale
- Indicatorii utilizaţi în calculul necesarului de fonduri proprii
- Formularul de calcul şi raportare a fondurilor proprii
- Situaţia clasificării expunerilor din credite
- Raportarea contabilă semestrială
- Raportarea contabilă anuală
- IP: Elemente din bilanţ şi contul de profit şi pierdere
- Necesarul de fonduri proprii pentru anul în curs aferent activităţii de prestare a serviciilor de plată
Raportări statistice
Indicatorii utilizaţi în calculul necesarului de fonduri proprii
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică.
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituţiilor de plată/ instituţiilor emitente de monedă electronică
Reglementare
- Regulamentul BNR nr. 4/2019 instituţiile de plată şi furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi
- Regulamentul BNR nr. 5/2019 privind instituţiile emitente de monedă electronică
Informații practice
Instituţiile raportează trimestrial indicatorii utilizaţi în calculul necesarului de fonduri proprii, determinaţi pentru perioada de raportare pe baza datelor contabile, prin completarea şi transmiterea anexei nr. 4 la Regulamentul 4/2019;
Instituţiile transmit Băncii Naţionale a României raportările exclusiv în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum şi prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin internet, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei nr. 1.999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituţiei de plată, în termen de cel mult 30 de zile de la sfârşitul perioadei pentru care acestea se întocmesc.
Formulare
- Sunt puse la dispoziția instituției prin intermediul aplicatiei RAPDIR
Formularul de calcul şi raportare a fondurilor proprii
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- instituţiile emitente de monedă electronica, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică.
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituţiilor de plată/ instituţiilor emitente de monedă electronică
Reglementare
- Regulamentul BNR nr. 4/2019 instituţiile de plată şi furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi
- Regulamentul BNR nr. 5/2019 privind instituţiile emitente de monedă electronică
Informații practice
- Instituţiile de plată/instituţiile emitente de monedă electronică determină lunar şi raportează trimestrial nivelul şi componenţa fondurilor proprii, potrivit prevederilor regulamentelor sus-menționate, pe baza datelor înscrise în evidenţa contabilă şi a datelor calculate extracontabil.
- Instituţiile de plată/instituţiile emitente de monedă electronică utilizează pentru raportarea fondurilor proprii formularul C01 din Regulamentul (UE) 2021/451 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte raportarea în scopuri de supraveghere a instituţiilor şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014.
- Instituţiile de plată/instituţiile emitente de monedă electronică transmit Băncii Naţionale a României raportările exclusiv în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum şi prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin internet, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei nr. 1.999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituţiei de plată, în termen de cel mult 30 de zile de la sfârşitul perioadei pentru care acestea se întocmesc
Formulare
- formularul de raportare C01.00, anexă la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la raportarea în scopuri de supraveghere a instituţiilor în ceea ce priveşte instrucţiunile, formularele şi definiţiile, cu modificările şi completările ulterioare;
* în aplicarea art. 33 din Legea nr. 210/2019, anexa prevăzută mai sus, în cazul instituţiilor emitente de monedă electronică, va fi însoţită de balanţa de verificare a conturilor sintetice şi, după caz, a conturilor analitice, întocmită pentru data pentru care se realizează raportarea.
- Sunt puse la dispoziția instituției prin intermediul aplicației RAPDIR
Situaţia expunerilor din credite şi a provizioanelor specifice de risc
Situaţia clasificării expunerilor din credite/credite legate de serviciile de plată, înregistrate faţă de debitorii din afara instituţiilor de credit, precum şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată, persoane juridice române, care acordă credite legate de serviciile de plată şi care nu deţin şi calitatea de instituţie financiară nebancară înscrisă în Registrul general ţinut de Banca Naţională a României potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, care acordă credite legate de serviciile de plată şi care nu deţin şi calitatea de instituţie financiară nebancară înscrisă în Registrul general ţinut de Banca Naţională a României potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
Informații practice
Formularul de raportare se transmite de către împrumutători Băncii Naţionale a României exclusiv în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum şi prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin internet, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea împrumutătorilor.
Formularul de raportare se transmite de către împrumutători trimestrial, în termen de 25 de zile calendaristice de la încheierea trimestrului pentru care se întocmeşte raportarea.
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituțiilor de plată/instituţiilor emitente de monedă electronică;
Reglementare
- Regulamentul BNR nr. 2/2023 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil instituţiilor de plată şi instituţiilor emitente de monedă electronică, altele decât instituţiile financiare nebancare.
Raportarea contabilă semestrială
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul general potrivit prevederilor Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- instituţiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, potrivit prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- instituţiile emitente de monedă electronică ce acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la emiterea de monedă electronică şi prestarea de servicii de plată, conform prevederilor Legii nr.210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică;
- sucursalele din România ale instituţiilor străine;
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, înfiinţat potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul monitorizării/supravegherii instituţiilor financiare nebancare, supravegherii instituțiilor de plată și instituţiilor emitente de monedă electronică
Reglementare
- Ordin BNR nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României
- Ordin BNR nr. 8/2015 privind modificarea anexei la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României (Anexa inclusă)
- Ordin nr. 4/2014 privind modificarea anexei la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României (Anexa inclusă)
- Ordin BNR nr. 3/2013 privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României
Informații practice
- Formularele au termen de depunere până la data de 16 august;
- Se completează fişierul .xls cu datele specificate. Cifrele vor fi introduse fără zecimale, iar formularul nu se va modifica;
- Raportările contabile semestriale se transmit prin intermediul unui mecanism securizat de transfer documente în format electronic prin internet (WinScp), conform specificațiilor comunicate de Banca Naţională a României - Direcția supraveghere.
Formulare
Raportarea contabilă anuală
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, potrivit prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- instituţiile emitente de monedă electronică ce acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la emiterea de monedă electronică şi prestarea de servicii de plată, conform prevederilor Legii nr.210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică;
- sucursalele din România ale instituţiilor străine și sucursalele din străinătate ale instituţiilor menţionate mai sus, persoane juridice române;
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituţiilor de plată/instituțiile emitente de monedă electronică
Reglementare
- Ordinul nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările și completările ulterioare, cu modificările și completările ulterioare
Informații practice
Un exemplar al situaţiilor financiare anuale, aprobate în mod corespunzător, împreună cu un exemplar al raportului administratorilor pentru exerciţiul financiar respectiv, şi un exemplar al raportului auditorului statutar sau firmei de audit vor fi trimise de instituţia care a întocmit situaţiile financiare, în termen de 130 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, la Banca Naţională a României. Situaţiile financiare anuale, însoţite de situaţia activelor imobilizate şi de un formular de date informative, vor fi trimise la Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere împreună cu balanţa de verificare a conturilor sintetice pentru sfârşitul exerciţiului financiar. Situaţia activelor imobilizate şi formularul de date informative vor fi întocmite potrivit modelelor puse la dispoziţie de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere. Situaţiile financiare anuale vor fi trimise la Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere exclusiv în format electronic, prin intermediul unui mecanism securizat de transfer documente în format electronic prin internet, conform specificaţiilor comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituţiei care a întocmit situaţiile financiare.
Formulare
IP: Elemente din bilanţ şi contul de profit şi pierdere
anexa nr. 5
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituţiilor de plată
Reglementare
- Regulamentul BNR nr. 4/2019 instituţiile de plată şi furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi
Informații practice
În aplicarea art. 42 din Legea nr. 209/2019, instituţiile de plată raportează anual informaţiile contabile reprezentând elemente de bilanţ şi cont de profit şi pierdere referitoare la serviciile de plată, în termenul prevăzut pentru depunerea la Banca Naţională a României a situaţiilor financiare anuale.
Raportarea se realizează prin completarea şi transmiterea anexei nr. 5 la Regulamentul BNR nr. 4/2019 şi trebuie însoţită de raportul de audit.
Instituţiile transmit Băncii Naţionale a României raportările exclusiv în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum şi prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin internet, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei nr. 1.999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituţiei de plată, în termen de cel mult 30 de zile de la sfârşitul perioadei pentru care acestea se întocmesc, dacă nu se prevede altfel.
Formulare
- Sunt puse la dispoziția instituției prin intermediul aplicatiei RAPDIR
Necesarul de fonduri proprii pentru anul în curs aferent activităţii de prestare a serviciilor de plată
Raportarea este obligatorie pentru
- instituţiile de plată, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române cu sediul real în România, în sensul prevederilor Legii nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică.
Utilizarea informațiilor
- sunt utilizate de către Direcția Supraveghere în scopul supravegherii instituţiilor de plată
Reglementare
- Regulamentul BNR nr. 4/2019 instituţiile de plată şi furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi;
- Regulamentul BNR nr. 5/2019 privind instituţiile emitente de monedă electronică.
Informații practice
Instituţiile calculează şi raportează până la finele primei luni a fiecărui an necesarul de fonduri proprii pentru anul în curs.
Instituţiile raportează Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în termenul prevăzut pentru depunerea la Banca Naţională a României a situaţiilor financiare anuale, orice modificare a necesarului de fonduri proprii raportat potrivit alin. (1) rezultată în urma auditării datelor.
Raportarea trebuie însoţită de prezentarea detaliată a calculului realizat pe baza datelor auditate.
Instituţiile transmit Băncii Naţionale a României raportările exclusiv în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum şi prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin internet, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, având ataşată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei nr. 1.999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituţiei de plată.
Formulare
- Machete proprii instituției
Datorie externă privată
Raportarea este obligatorie pentru
- Rezidenții (persoane fizice, persoane juridice, sucursale ale persoanelor juridice străine) care au încheiat contracte de natura datoriei externe private pe termen mai mare de un an cu nerezidenții
Utilizarea informațiilor
- Determinarea Datoriei externe a României
- Elaborarea Balanței de plăți și a Poziției investiționale internaționale a țării
- Seriile statistice conținând date agregate sunt puse la dispoziția publicului interesat în paginile: Statistică>Domenii>Indicatori ai sectorului extern și Baza de date interactivă
Reglementare
- Regulamentul nr.4/2021 privind raportarea de date și informații statistice la BNR, titlul II, capitolul II (art. 81 – 86)
Informații practice
- Termenul de raportare este de 30 de zile de la încheierea contractului cu un nerezident,
- Transmiterea se realizează în format electronic, la adresa rdpe@bnro.ro
Formulare
Investiții directe în străinătate ale rezidenților
Raportarea este obligatorie pentru
- Rezidenții (persoane fizice, persoane juridice) care dețin cel puțin 10% din capitalul social al unei societăți nerezidente sau dețin entități fără personalitate juridică (sucursale) înregistrate și/sau autorizate să funcționeze în străinătate
Utilizarea informațiilor
- Determinarea Investițiilor directe în străinătate
- Elaborarea Balanței de plăți și a Poziției investiționale internaționale a țării
- Seriile statistice conținând date agregate sunt puse la dispoziția publicului interesat în paginile: Statistică>Domenii>Indicatori ai sectorului extern și Baza de date interactivă
Reglementare
- Regulamentul nr.4/2021 privind raportarea de date și informații statistice la BNR, titlul II, capitolul III (art. 92)
Informații practice
- Termenul de raportare este de cel mult 30 de zile calendaristice de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra societății nerezidente respective sau de la înființarea sucursalei în străinătate
- Transmiterea se realizează în format electronic, la adresa ids@bnro.ro
Formulare
- Anexa X - 3
- Formulare editabile: DOC, PDF
Statistica privind plăţile
Raportarea este obligatorie pentru
- instituții de credit
- instituții de plată
- instituții emitente de monedă electronică
- furnizorii de servicii poștale giro care prestează servicii de plată potrivit cadrului legislativ naţional aplicabil
- Trezoreria statului
Utilizarea informațiilor
- elaborarea analizelor interne în cadrul activității de monitorizare a pieței plăților,
- informarea publicului interesat prin publicarea periodică a datelor statistice pe site-ul BNR
- datele statistice sunt raportate către Banca Centrală Europeană
Reglementare
- Regulamentul nr.4/2021 privind raportarea de date și informații statistice la BNR, titlul IV, (art.98 – 103)
Informații practice
- Formularele de raportare a datelor şi informaţiilor statistice prevăzute în tabelul 9 din Anexa XII.3 se transmit trimestrial, până la încheierea activităţii din ultima zi lucrătoare a lunii următoare trimestrului de referinţă pentru care se raportează;
- Formularele de raportare a datelor şi informaţiilor statistice prevăzute în tabelul 1, 2, 3, 4, 5, 6 din Anexa XII.3 se transmit semestrial, astfel:
- cele aferente perioadelor ianuarie-martie şi aprilie-iunie, până la încheierea activităţii din ultima zi lucrătoare a lunii septembrie care urmează sfârşitului primei jumătăţi a anului la care se referă;
- cele aferente perioadei iulie-septembrie şi octombrie-decembrie, până la încheierea activităţii din ultima zi lucrătoare a lunii martie care urmează sfârşitului celei de a doua jumătăţi a anului la care se referă;
- Transmiterea se realizează în format electronic, prin intermediul Sistemului informatic de raportare SIRBNR
Formulare
- Anexa XII.3 Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6 și 9